because it's Frerik, from NL
June 5th, 2011

Het Postrevolutionaire Cairo

Gave titel toch. Het is waar ik naar toe wilde op het moment dat ik Egypte verliet ten tijde van de revolutie. We associëren revoluties met Che Guevara en de Bastille, maar de Egyptenaren hadden hun eigen stijl. En nu herinneren ze op hun eigen manier hun revolutie, het aftreden van Hosni Mubarak, en het begin van wat veel mensen ‘een democratischer Egypte’ noemen. Maar het pad is lang en niet iedereen is het eens over de route die genomen moet worden. Dat is de kern van het Egypte ná de revolutie.

Terug in Cairo is de grote vraag ‘wat is er veranderd?’. Natuurlijk zijn er veel dingen veranderd sinds de revolutie, maar in het dagelijks leven is dat niet meteen zichtbaar. Er zijn mensen die niet zo blij zijn met de revolutie. ‘Mubarak is een goede man’ hoor je soms. In het zuiden van Egypte geniet hij nog steeds veel aanzien. In Cairo, het brandpunt van de revolutie, heerst er een positievere toon. Maar ook onvrede over de traagheid en de inhoud van de veranderingen. Die onvrede werd duidelijk geuit toen twee weken geleden opnieuw een ‘Vrijdag van de Woede’ werd uitgeroepen, waaraan zo’n honderdduizend Cairenen gehoor gaven en naar het bekende Tahrirplein kwamen om hun wens voor een democratischer Egypte kracht bij te zetten.

Honderdduizend mensen op het Tahrirplein is iets wat we sinds de Revolutie niet meer gezien hadden, maar de kracht van die dagen is voorbij. Na deze ene Vrijdag van de Woede is er niet tweede revolutie begonnen, zoals sommigen voorspelden. Er is geen gemeenschappelijk doel waar mensen de straat voor op willen gaan. Het gaat nu om de ingewikkelde vraag hóe de veranderingen ingevoerd moeten worden. Om dit te bereiken en met het oog op de verkiezingen na de zomer worden er dagelijks politieke partijen opgericht. Discussies over de Moslim Broederschap en de Salafi’s zijn populair, of de mensen nu voor of tegen zijn. Dat is ook meteen het grote verschil met Cairo van vóór de revolutie: Politiek is weer salonfähig. Het is hét onderwerp van gesprek op de straat, in de taxi’s of met vrienden. Dat wil niet zeggen dat vóór de revolutie niemand over politiek sprak, integendeel. Vóór de revolutie werd er alleen geklaagd over het gebrek aan mogelijkheden, nu worden alle mogelijkheden breed uitgemeten en besproken.

Mijn vrienden hier zijn het er allen wel over eens dat een te grote invloed van de Moslim Broederschap (of erger nog: de Salafi’s)  niet wenselijk is. Dit zou hun manier van leven, die niet representatief is voor de meerderheid van Egypte, ernstig beïnvloeden. Maar zij waren wel erg actief in de revolutie en willen natuurlijk veranderingen zien waar zij voor demonstreerden en niet een zogenoemde stap terug. Deze angst is logisch en ook wel terecht, maar de vraag is wat de wil van de meerderheid is. Als een meerderheid tóch voor de partij van de Moslim Broederschap kiest, en deze partij besluit Islamitische wetgeving in te voeren (wat helemaal niet zo hoeft te zijn), dan doet democratie haar werk. Of niet? Kan een niet-democratisch gedachtegoed verkozen worden in democratische verkiezingen?

Naast deze nogal voor de hand liggende politieke veranderingen hier in Egypte, zijn er ook wat meer tastbare veranderingen te noemen. De avondklok is nog steeds van kracht, ook al loopt dezen –tot mijn verbazing- van twee tot vijf uur ’s nachts. En iedereen negeert deze drie uur durende periode volkomen. Er worden wel wat straten afgezet en officieel zou je niet de straat op moeten gaan, maar het is verder een beetje een onzin-maatregel. Resultaat is wel dat veel uitgaansgelegenheden sluiten voor twee uur om je de kans te geven om voor de avondklok thuis te komen.

Dan is er nog het verdwenen metro-station ‘Mubarak’. Hiervoor in de plaats is er nu ‘Shuhadaa’, wat ‘martelaren’ betekent. Ik denk dat wel duidelijk is waarom.

Nog een verandering is eentje die ik liever wat uitgebreider behandel met fotografisch materiaal. De mensen hier zijn echt trots op hun revolutie, wat het resultaat er ook van moge zijn, en of ze er het geduld voor hebben of niet. In Downtown zijn ineens heel veel stalletjes die revolutionaire (en nationalistische) memorabilia verkopen, van sleutelhangers tot vlaggen. En niet alleen de Egyptische vlaggen vinden hier gretig aftrek, ook de vlaggen van andere Arabische landen in hun strijd voor een democratisch regime, zoals Libië, Syrië en de golfstaten. Daarnaast komen alle Egyptische zangers en zangeressen met revolutionair getinte liedjes, en wat ik zelf het mooiste vind zijn de martelaarportretten door de hele stad. Cairo herinnert haar martelaars op een mooie manier.

by admin | Posted in Nederlands | 142 Comments » |
June 5th, 2011

Post-revolution Cairo

I like that title. It is what I have been wanting to go back to from the moment on that I left Cairo. It brings to mind images of Che Guevara, the Bastille or other revolutions. But the Egyptians have their own way of remembering their communal achievement, the ousting of Hosni Mubarak as their president and starting a path towards a more democratic government.

Being back in Cairo one asks the question  ‘what has changed?’. Obviously many things have changed since the revolution, but in the daily life the matter is slightly more complicated. I have met people who are not happy with the revolution. ‘Mubarak is a good man’ is what i get to hear sometimes. More down south (Upper Egypt)  there is still a lot of support for him. In Cairo however, after all the main stage of the revolution, there is luckily a more positive spirit, but also frustration about the pace and contents of the reforms. To such an extent even that last week Friday a new ‘Day of Anger’ was called for, and indeed a hundred thousand people came to the famous Tahrir square to reassert their demands for a democratic country.

A hundred thousand people in Tahrir is a sight that was not seen ever since the Revolution, but the thrust of those days is gone. There is no common goal anymore to unite all Egyptians for one cause. The question now is how to implement changes. Every day new political parties are founded, and discussions about the Muslim Brotherhood and Salafis are popular, either in favour or in fear of both. And that is immediately the first big difference here in Cairo after the Revolution. Politics is very much ‘salonfähig” again. I don’t know if I can use that word in English, but it is exactly that. In cafés, on the street, in taxis, everywhere people talk about politics. That does not mean that people avoided the subject before the revolution, but it is a big difference talking about a inert regime, or about the many possibilities of the future.

Among my friends here there is an agreement that the Muslim Brotherhood (or worse: the ‘Salafis’) should not get a majority in the parliament, because it will mean a serious threat for their lifestyle. These friends are not representative for the whole of Egypt, but indeed were very active in the revolution and want to see changes they have been demonstrating for, and not a so-called step backwards. This fear is logic and nothing wrong with. But the question is, if you allow pure democratic elections, and the majority of the votes go to a party that wants to implement Islamic legislature (I am not saying that this will happen), then democracy is doing her work. Or not? Can people allow non-democratic movements to be elected through a democratic system?

Besides the obvious political changes here in Egypt, there are some more practical changes as well. The curfew is still in place, even though I have ‘defied’ it already many times. Admittedly, places tend to close down a bit before the curfew, giving you the opportunity to be home before the curfew officially starts. But other places don’t. The curfew is from 2am to 5am, so it doesn’t bother me too much. Either I go back home before 2 and have a good night sleep, or I extend my stay with friends just a few hours extra to catch the first metro at 6am. So the curfew is there, but not as strictly as during the revolution (3pm to 8am!).

Another change is the disappearance of metro station ‘Mubarak’. There is a new station however ‘Shuhadaa’, ‘Martyrs’. I think this is more than fair.

The last change is one that I will go deeper into the next blog. People are proud of their revolution, whether it brings what they want or not, and whether they have the patience to wait for it. Numerous stands around the city sell flags and memorabilia. Not only from the Egyptian revolution, but basically of all Arabic countries currently rising up to demand political changes. Next to that, all Egyptian singers came up with at least one revolutionary (or nationalistic) song. And last but not least, around the city beautiful portraits appeared of the people who had to give their lives for the revolution. Cairo remembers their martyrs in a beautiful way.

by admin | Posted in English | 141 Comments » |













Powered by Wordpress using the theme bbv1